جوان آنلاین: برنامهریزی برای آغاز عملیات اجرایی طرح زیرگذر حصه شمالی به جنوبی در حالی انجام میشود که منجر به قطع دستکم ۸۰۰ اصله درخت، در مسیر پروژه خواهد شد.
طرح مطالعاتی احداث زیرگذر در بزرگراه شهیداردستانی (جاده فرودگاه) در شمال شرق کلانشهر اصفهان که پروژه عمرانی شاخص سال ۱۴۰۳ عنوان شده بهرغم وجود اختلاف نظرها در مجموعه مدیریت شهری سر چگونگی اجرای این پروژه، در کمیسیونهای مختلف به تصویب رسیده است و طی دو هفته آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
پروژهای که طبق مطالعات اولیه، در مسیری به طول ۳ کیلومتر از سمت شرق به غرب اتوبان فرودگاه اجرا میشود و محله حصه شمالی را به حصه جنوبی متصل میکند.
خرداد ماه بود که محمد صیرفینژاد، مدیر منطقه ۱۰شهرداری اصفهان در نشست خبری، از تصمیم برای احداث بزرگترین زیرگذر محله حصه خبر داد.
او افزود: عبور اتوبان شهید اردستانی طی سالهای اخیر باعث ناایمن شدن عبور عابران پیاده شده و از سوی دیگر معضلات متعدد و آسیبهای اجتماعی ایجاد کرده است به طوری که متأسفانه هر سال شاهد تصادفات فوتی، جرحی و نقص عضو شهروندان در این محدوده هستیم و با توجه به این شرایط در سالجاری احداث زیرگذر حصه با بودجه ۴۰۰میلیارد تومان، در دستور کار قرار گرفته است.
آنطور که مدیر منطقه۱۰ شهرداری اصفهان اعلام کرد، این زیرگذر به طول ۳ کیلومتر از مقابل محله حصه میگذرد و پلهای بزرگ شهری را کامل به یکدیگر متصل میکند که سبب ایمنی تردد عابران و یکپارچگی میدان حصه خواهد شد.
تأیید پروژه زیرگذر حصه به رغم اختلاف نظرها
اختلافات نظرها سر اجرای پروژه، اما سبب تعویق اجرای این پروژه شد، به طوری که تیرماه امسال مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با لحنی انتقادآمیز گفته بود به راحتی از پروژه زیرگذر حصه به عنوان پروژه مهم ارتباط بین هسته شمالی و جنوبی شهر اصفهان گذشتیم، در حالی که مراحل قانونی خود را طی کرده است، این اقدام در توسعه مناطق ۱۰ و ۱۴ اثر گذار است، اما از هزینههای قابل توجه برخی قراردادها و اتفاقات اجرایی گذشتیم و کسی پاسخگو نیست.
به فاصله یک ماه از این اظهار نظر، محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، طی مصاحبهای اعلام کرد پروژه زیرگذر حصه در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مطرح و مراحل قانونی آن طی شده است و هرچه سریعتر عملیاتی میشود.
وی اضافه کرد: «این پروژه به تسهیل ارتباط بین محلههای حصه شمالی و جنوبی کمک میکند، فضای شهری را بهبود میبخشد و ارزش افزوده زیادی به همراه خواهد داشت.».
اما تصویب اجرای این پروژه به صورت زیرگذر در حالی است که برخی از صاحبنظران در حوزه عمرانی و شهرسازی آن را بدترین حالت اجرای یک پروژه میدانند.
یکی از نگرانیهای موجود، سرنوشت دستکم ۸۰۰اصله درخت در مسیر احداث این زیرگذر است که خبرنگار خبرگزاری مهر دریافته کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز اصفهان رأی به قطع درختان داده است.
در کمال تأسف قوانین کشوری دست سازمانهای منابع طبیعی و حفاظت محیطزیست را درخصوص پروژههای عمرانی شهری بسته است به طوری که پاسخ مسئولان منابع طبیعی اصفهان به خبرنگار «مهر» در واکنش به قطع درختان در پروژه زیرگذر حصه در این جمله خلاصه شد که «متأسفانه، چون این پروژه درون شهر اجرا میشود منابع طبیعی امکان ورود برای جلوگیری از قطع درختان را ندارد».
باغشهر اصفهان زیر تیغ پروژههای عمرانی
زیرگذر حصه، نخستین پروژه عمرانی نیست که درختان این باغشهر را قربانی میکند، سال گذشته نیز برای تعریض بزرگراه شهید خرازی، درختانی که معارض با پروژه خوانده شده بود، از مسیر برداشته شد، اما هرگز مشخص نشد چه تعداد درخت قطع یا جابه جا شده یا با مرگ تدریجی از بین رفتند.
پروژه زیرگذر حصه قرار است در سطح گستردهتر اجرا شود؛ خبرنگار خبرگزاری مهر طی یک هفته اخیر کوشید تا با مدیران سازمان پارکها و فضای سبز، معاون عمرانی شهردار و مدیران مناطق ۱۰ و ۱۴ شهرداری اصفهان در خصوص این پروژه گفتوگویی انجام دهد، اما هیچیک حاضر به پاسخگویی درخصوص این پروژه نشدند و حتی درباره تعداد درختی که در مسیر این پروژه قرار دارد ابراز بیاطلاعی کردند.
اما مسئول ارتباطات رسانهای معاون عمرانی شهردار اصفهان میگوید: «پروژه زیرگذر حصه شمالی تأییدیه شورای ترافیکی را هم گرفته است و فقط یکسری نظرات درباره مطالعات طرح وجود دارد که باید لحاظ شود و مطالعات که تکمیل شد عملیات اجرایی آن تا دو هفته دیگر آغاز میشود.»
وی با تأکید بر اینکه احداث زیرگذر حصه شمالی به جنوبی در مطالعات تأیید شده، اما طول پروژه کمتر شده است. در خصوص قطع یا جابهجایی درختان در این پروژه، خاطرنشان میکند: «در طرح زیرگذر حصه آمده است، چنانچه درختی قطع شد جایگزین آن حتماً چند برابر اضافه (کاشته) شود و هم اینک پروژه بوستان پردیس سودان در دست اجرا بوده و قرار است به فاصله کمی از پروژه زیرگذر، چند هزار اصله درخت کاشته شود.»
احداث زیرگذر حصه شمالی را در حالی تحت عنوان طرحی برای محرومیتزدایی منطقه حاشیه نشین شهر و مطالبه مردمی عنوان شده که دبیر مجمع مطالبهگران اصفهان میگوید: «مردم این منطقه اطلاعی از این پروژه ندارند که بخواهند درخواست کرده باشند و این درحالی است که تاکنون درباره پروژه زیرگذر حصه طرح جامع و کاملی گزارش نشده است.»
امیر هاشمی خاطرنشان میکند: «باید توجه داشت با اجرای طرح زیرگذر حصه شمالی به جنوبی در جاده فرودگاه، تنها صورت مسئله در خصوص منطقه حصه پاک میشود که چالشهای حاشیه شهر دیده نشود.»
وی با بیان اینکه مسئولان شهری عنوان کردند، اجرای زیرگذر حصه به نفع خود مردم است، میافزاید: «مدیران شهری اعلام کردند، با احداث این زیرگذر ترافیک رفع و مغازههای تجاری در حاشیه شهر که نزدیک اتوبان هستند، ساماندهی میشوند. درخصوص قطع درختان، باید گفت فضای سبزی دیگر در حصه وجود ندارد زیرا حاشیه شهر است و آبیاری فضای سبز آن به ندرت انجام میشود و شاید نیمی از فضای سبز آن از دست رفته و حتی برخی درختان این منطقه که سایهبان و پناه کارتن خوابهاست به دست همان کارتن خوابها آتش زده میشود.»
بهرغم اختلاف نظرها در حالی برای عملیات اجرایی پروژه زیرگذر حصه شمالی برنامهریزی میشود که هنوز ابهاماتی در خصوص این پروژه آسیبزا به محیطزیست شهری اصفهان وجود دارد و حال این سؤال مطرح است که اولویتهای این پروژه چیست و آیا گزینههای دیگری برای اجرای آن وجود ندارد؟ آیا صدها اصله درخت که ریههای این شهر آلوده هستند، محکوم به قطع یا مرگ تدریجی تحت عنوان جابهجایی خواهند بود؟